پلیمر چیست؟ ساختار پلیمر و انواع آن

 

پلیمر چیست؟

پلیمر یا بسپار یک نوع درشت مولکول است که از تعداد زیادی واحد تکرارشونده تشکیل شده است. در واقع واژه پلیمر از از دو واژه یونانی «Poly» به معنای چند و «Mer» به معنی قطعه است. واژه پارسی این درشت مولکول نیز از دو بخش «بس» به معنی بسیار و پار به معنی پاره یا قطعه است. پلیمر ها کاربرد فراوانی دارند و بسیار شناخته شده هستند. پلیمر یک ماده شیمیایی کاربردی است که از طریق واحد های تکرار شونده ایجاد می شوند. بسپار ها از طریق شبکه های سه بعدی، دو بعدی و تک بعدی به یکدیگر متصل می شوند. در واقع هر واحد تکرارشونده یک «مر» هست و ترکیب «پلی» با معنی چندین به همراه کلمه «مر» موجب به وجود آمدن کلمه “پلیمر” به معنای تعدا زیاد واحد تکرارشونده می شود.

مواد پلیمری یا بسپار شامل مجموعه ای ازمواد شامل پلاستیک‌ها، لاستیک‌ها، چسب‌ها، رنگ‌ها، فوم‌ها، رزین‌ها و بسیاری  از مواددیگر است که در زندگی روزمره کاربرد دارند. این مواد در قرن بیستم وارد زندگی بشر شده و موجب تغییرات گسترده ای در پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی بشر شده است.

اما واقعا پلیمر چیست؟ انواع مختلف آن کدامند؟ ساختار آن چه شکلی است؟ در چه صنایعی کاربرد دارد؟ و نحوه خرید آن چگونه است؟ در ادامه این مطلب در وب سایت ایران کایسا قصد داریم تا به تمامی سوالات بالا پاسخ دهیم.

 

تاریخچه پلیمر چیست؟

اولین پلاستیک طبیعی که در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت، کراتین (Keratin) بود؛ اما نخستین پلیمر کاملا سنتزی که در مقیاس تجاری تولید شد و باعث تحول در صنعت پلیمر شد، رزین غنل فرمالدهید (Phenol Formaldehyde) بود که در سال 1909 میلادی توسط دانشمدی بلژیکی به نام لئو باکند تولید شد و نما تجاری آن نیز باکلیت قرار گرفت. این پلیمر اولین پلیمر تولید شده به دست انسان بود که پیشرفت دنیا را به سطح جدیدی رساند. یکی دیگر از پلیمر های اولیه نیز ملامین فرمالدهید بود که کاربرد های فراوان و بسیاری داشت.

 

ساختار پلیمر ها به چه شکل است؟

اغلب پلیمر ها از روش متداول پلیمریزاسیون و از مولکول های ساده مونومر به دست می آیند. برای مثال پلی اتیلن پلیری است که از پلیمریزاسیون با افزایش و چندین مولکول اتیلن به دست می آید. هر مولکول اتیلن یک مونومر نامیده می شود. با ترکیب مناسبی از حرارت، فشار و پیوند های دوگانه بین اتم های کربن شکسته شده و یک پیوند ساده کوالانسی جایگزین آن می شود. اکنون در انتهای آزاد این مونومر به رادیکال های آزاد تبدیل می شوند، به طوری که هر اتم کربن یک تک الکترون دارد که می تواند به رادیکال های آزاد دیگر افزوده شود. اینگونه مولکول هایی زیربنای پلیمر هستند و قابلیت انجام واکنش دارند، ایجاد شده و واحد های تکراری این مولکول ها در کنار هم پلیمر یا بسپار را تشکیل می دهند.

انواع پلیمر یا بسپار

انواع پلیمر چیست؟

ما در صنایع مختلف بسیاری از پلیمر ها استفاده می کنیم. ما دو نوع پلیمر داریم، طبیعی و مصنوعی. پلیمر های طبیعی در طبیعت وجود دارند و از طبیعت به دست می آیند. پلیمر های مصنوعی نیز در پتروشیمی ها تولید می شوند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی از پلیمر های طبیعی مانند نشاسته، سلولز، پروتئین و اسید های نوگلئیک برای زندگی بشر نیز بسیار مهم هستند. کاربرد های این پلیمر های طبیعی عبارت اند از:

  • نشاسته (Starch): پلیمری حاصل از گلوکز است که به عنوان اندوخته غذایی در گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سلولز (Cellulose): این پلیمر نیز از گلوکز ساخته شده و مادا اصلی تشکیل دهنده گیاهان است، نشاسته و سلولز در اصل حاصل غذاسازی و فتوسنتز گیاهان هستند.
  • پروتئین (Proteins): پروتئین ها پلیمری حاصل از آمینو اسید ها هستند که به طور معمول زنجیره ای بین 20 تا 1000 اسید آمینه را شامل می شوند که در سازمان ها و ساختار های پیچیده ای با هم ترکیب شده اند و یکی از مهمترین مواد غذایی هستند که باید به بدن انسان برسد.
  • اسید های نوکلئیک (Nucleic Acids): این اسید نیز پلیمری ناشی از نوکلئوتید هاست، برای مثال DNA و RNA از نمونه های نوکلئیتید ها هستند.

پلیمر های مصنوعی نیز از پلیمر هایی هستند که توسط انسان ها ساخته می شوند و در انواع و اقسام صنایع کاربرد دارند و مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این پلیمر های مصنوعی که شناخته شده نیز هستند عبارت اند از:

پلاستیک

پلاستیک ها موادی هستند که از مولکول های بزرگ و سنگین تشکیل شده اند و می توان آنها را با تحت فشار و حرارت قرار دادن، شکل داد و از آنها استفاده کرد. از ویژگی های خوب پلاستیک مقاومت زیاد آنها در برابر نیروی وارده است.

لاستیک

لاستیک ها نیز یکی از پلیمر های مصنوعی هستند که تغییر شکل آسانی ندارند ولی در دمای بالا تا 300% افزایش طول دارند و بعد از قطع شدن تنش به حالت اولیه خود بر می گردند.

کامپوزیت

کامپوزیت ها نیز موادی هستند که از دو سازنده کاملا متفاوت از نظر خواص مکانیکی درست می شوند. کامپوزیت ها نیز از پلیمر های پر کاربرد هستند.

رنگ

رنگ ها نیز نوعی پلیمر پوشش دهنده هستند که در تزئین و حفاظت نقش دارند.

چسب

به هر ماده معدنی یا عالی که قادر باشد مواد را از طریق سطحشان به هم متصل کند چسب می گویند و چسب ها نیز از پلیمر های مصنوعی هستند.

فوم

فوم ها مواد جامدی هستند که توسط یک گاز منبسط شده و حاوی تعداد بسیار زیادی حفره (Cell) با شکل و اندازه یکسان می باشند. فوم ها نیز نوعی دیگر از پلیمر های مصنوعی هستند که در صنایع زیادی کاربرد دارند.

 

ویژگی های پلیمر چیست؟

  • مقاومت در برابر ضربه
  • شکنندگی
  • شفافیت
  • انعطاف پذیری
  • خاصیت کشسانی

 

فروش اینترنتی انواع مختلف پلیمر ها

در فروشگاه اینترنتی پلاستیک و پلیمر ایران کایسا، شما می توانید انواع و اقسام پلیمر های ساده، مهندسی و فوق مهندسی را با بهترین قیمت خریداری کنید.

کاربرد پلیمر در صنایع

کاربرد های بسپار کدامند؟

پلیمر ها از زمانی که کشف و اختراع شدند، به دلیل وجود طبقه های بسیار و همچنین خواص و ویژگی های مناسب؛ در بسیاری از صنایع به کار گرفته شدند که در ادامه می خواهیم به ده عدد از این صنایع اشاره کنیم:

  1. حمل و نقل: حمل و نقل های ریلی، عمومی، هوایی یا حتی نظامی
  2. غدایی: بطری های آبمیوه و ظروف یک بار مصرف
  3. نساجی: الیاف های پلیمری، لباس فضانوردان یا لباس های محافظ
  4. خودرو سازی: ساخت صندلی، شیشه ها، تایر، سپر یا انواع درزگیر
  5. برق و الکترونیک: لوله های کامپوزیتی عبور کابل، تیر های کامپوزیتی و پلیمر های رسانای جریان الکتریسیته
  6. پزشکی: نانو پلیمر ها در مهندسی بافت، در رهایش کنترل شده دارو، بازسازی بافت یا پوشش دهی انواع زخم و مهندسی پزشکی
  7. پتروشیمی: تجهیزات صنایع پتروشیمی، رنگرزی و پوشش دهی
  8. عمران: آسفالت، قیر یا مهندسی سازه ویتن پلیمری
  9. نظامی: اسلحه های شخصی، جنگ افزار های بزرگ، موشک و هواپیما
  10. ساختمان: در کاهش مصرف انرژی ساختمان یا ساخت انواع پوشش دهنده ساختمان توسط پلیمر ساختمانی

 

افزودنی های پلیمر چیست؟

پلیمر ماده بی نقصی نیست و انواع مختلف آن هر کدام معایبی دارند، ولی برخی مواد وجود دارند که با پلیمر ها ترکیب شده و کارایی آنها را بهتر می کنند و برای تصحیح خواص بسپار ها به کار می روند. در ادامه به برخی از این افزودنی ها اشاره می کنیم.

  • نرم کننده ها که برای افزایش انعطاف پذیری به پلیمر اضافه می شوند.
  • پایدار کننده ها که به مقاومت پلیمر می افزایند.
  • رنگدانه ها که باعث تولید بسپار ها در رنگ ها مختلف و برای کار های مختلف به پلیمر اضافه می شوند.
  • پرکننده ها، موادی آلی یا معدنی که عمدتا برای کاهش قیمت و اصلاح خواص فیزیکی استفاده می شوند.
  • آنتی استاتیک ها که عامل ضد الکتریسته ساکن بودن پلیمر به آن اضافه می شود.
  • آنتی اکسیدانت که برای افزایش ضد اکسایش در بسپار افزوده می شود.
  • آنتی یو وی که همانطور که از اسمش پیداست، مقاومت پلیمر در برابر اشعه UV را افزایش می دهد.

 

خرید پلیمر با قیمت مناسب

اگر شما در تولید محصول خود به مقادیر مختلف پلیمر نیاز دارید، می توانید این محصول ویژه را در سایت ایران کایسا خریداری کنید. خرید شما در ایران کایسا بدون واسطه و سریع انجام می گیرد و شما می توانید با خیال راحت از صرفه جویی در قیمت و زمان خرید خود را انجام دهید. کارشناسان گروه کایسا با توجه به دانش و تجربه کاری خود، بهترین محصولات را برای شما در نظر می گیرند و کیفیت آنها تضمینی است. شما همچنین می توانید در صورت ابهام یا وجود مشکل نیز از مشاوره رایگان ایران کایسا استفاده کنید و ما به شما کمک خواهیم کرد تا مشکل خود را برطرف کنید.

 

امیدواریم که توانسته باشیم به واسطه این مطلب، به شما کمک کرده باشیم تا پلیمر یا بسپار را بیشتر و بهتر بشناسید و با انواع، ویژگی ها، کاربرد ها و اطلاعات دیگر درباره آن آشنا شده باشید.

منبع مطلب، پلیمر چیست سایت ایران کایسا: https://irankaisa.com/پلیمر-چیست؟/

Comments

Popular posts from this blog

زرشک پفکی چیست و دلیل نامگذاری اش

داروخانه آنلاین چیست؟